woensdag 8 mei 2013

Tutorial 8-banen-rokje Sloppop Yeah

Hoe maak je een easy peasy 8-banen-rokje?
Dit rokje is te koop bij Sloppop Yeah maar nu ook als DIY pakketje.
Het pakketje bevat 8 verschillende banen stof in de maat van je keuze, elastiek en een Sloppop Yeah label.

Hoe maak je het? Heel simpel, volg de instructies en de foto's en binnen een half uurtje,
is je rokje klaar! Ook voor de beginnende naaister :) Je hebt alleen het pakketje nodig, een schaar, een naaimachine, eventueel een lockmachine, een strijkbout en plank (als je pietje precies bent zoals ik).

Naai (aan spelden doe ik zelden) de 8 baantjes met een rechte steek aan elkaar. Kies een leuke kleur. O ja, goede kanten van de stof tegen elkaar!



 

Lock of zigzag alle naden af en daarna de zoom (met de goede kant boven). Daarna de bovenkant afwerken met de verkeerde kant boven, zodat alle naden dezelfde kant op liggen.





Naai het label tussenuit.





Strijk een zoom van 1.5 cm en naai vast


 

Meet nu de juiste lengte van het elastiek af: de juiste lengte krijg je als volgt: tailleomtrek van je kind minus 7 cm. Is de tailleomtrek bijvoorbeeld 52 cm, dan meet je een stuk elastiek van 45 cm af.
Het elastiek naai je aan de uiteinden met een brede zigzag vast.




Je hebt nu een rondje. Deel het rondje (denkbeeldig) in vier stukjes door 4 potloodstreepjes te zetten.


 Verdeel het elastiek nu op de verkeerde kant van het rokje, dus in vieren en sla de stof over het elastiek heen. Zet het vast met 4 spelden.




    • Zet de naald van je machine in de stof en naai voorzichtig op de afgewerkte rand terwijl je het elastiek uitrekt. Naai van speld naar speld en haal deze er op tijd uit!



      En FINITO!

       










    5 opmerkingen:

    1. Mooi en handig! Als ik een dochtertje had, probeerde ik em uit hoor ;)

      BeantwoordenVerwijderen
    2. Geweldig! (Sta je ook op holy stitch).

      BeantwoordenVerwijderen
      Reacties
      1. nope. geen Holy Stitch, wel Utrechtse Fabriek

        Verwijderen